


Bakonyi Tímea Györgyi
festő-restaurátor
Digitális rekonstrukciók
Bakonyi Tímea, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett festő-restaurátor művész munkájával a hagyományos mesterségbeli tudás és a jelenkor digitális eszközei között teremt hidat. Az ösztöndíjprogram időszaka alatt ugyanis digitális rekonstrukciókat készített sérült, töredékes műtárgyakról.
A kutatási téma ötlete akkor fogalmazódott meg benne, amikor a Szépművészeti Múzeumban őrzött, Sodoma műhelyéből származó 16. századi predellatöredéket restaurálták kollégáival. A műtárgyat szándékosan megrongálták: a festett jelenetek szereplőinek szemét, száját, orrát kiszurkálták, egyes alakokat összekarcoltak. A helyreállítás legnagyobb kihívása abban rejlett, hogy az eltérő szemléletű restaurálási javaslatokat összhangba hozzák. Ennek köszönhetően megszületett egy interaktív képernyő, mely digitális rekonstrukció segítségével mutatja be, hogy hogyan néztek ki a festmények eredeti szépségükben, mikor még az oltár részét képezték, és milyenek voltak a megrongált képek a szúrásnyomok kiretusálását megelőzően.
A predellatöredékek restaurálását követően a restaurátorművész grafikai képesítést is szerzett, hogy jobban elmélyedhessen a digitális rekonstrukciók készítésében. Emellett több jelentősebb restaurálási munkában is részt vett: például a Nemzeti Kastélyprogram keretein belül megújuló bajnai, dégi és füzérradványi festmények helyreállításában, valamint az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus görögkatolikus kiállításának előkészítésében.
A gyakorlati munka mellett az elméleti kutatás is fontos számára: eredményeit a Nemzeti Múzeum konferenciáin mutatta be, és publikált a Műtárgyvédelem és az ISIS folyóiratokban. Részt vett a Schöfft művészcsalád monográfiájának megírásában is.
Az ösztöndíjas időszak rekonstrukciói közül az esztergomi Keresztény Múzeum Francesco Toscaninak tulajdonított fatáblaképét és a tatai Kuny Domokos Múzeum festett céhzászlóit emelné ki a szakember. A műtárgyak erőteljesen hiányosak, azonban a kiegészítendő terület nagysága miatt a valóságban sosem kerülhetnek kiegészítésre. Ezért az ösztöndíjas a festett jelenetekről készített felvételeken pixelről pixelre haladva virtuálisan teremtette újra a Krisztus színeváltozása és a Kiűzetés a Paradicsomból jeleneteket, és adott új életet Szűz Mária és a gyermek Jézus alakjának. A 19. századi festett zászlók digitális rekonstrukciója a festő-restaurátor szerint „feltérképezetlen terület, amely rengeteg izgalmas lehetőséget rejt magában, és amellyel a hároméves időszak eltelte után is érdemes foglalkozni.
Kapcsolódó rendezvények

Less be a restaurátorműhelybe!