Mucsi Gergő
ütőhangszerművész
A ritmus nyomában
Már gyerekkoromban is magával ragadott a zene ritmusa és az ütőhangszerek változatos világa. A ritmus valamiféle különleges kapcsolódást hoz létre az ember és a környezete között. Talán mindezek hatására választottam hivatásomnak a zeneművészetet, és lettem ütőhangszeres művész. Az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar oktatójaként a hangszeres zene gyakorlata és tanítása mellett elméleti kutatásokat is szívesen folytatok: élénken él bennem a kíváncsiság, hogy ez a különleges kapcsolódás – a ritmus és ember viszonya – hogyan jön létre, és milyen hatásokat eredményez. Eddigi szakmai pályafutásom során ezért nagy hangsúlyt fektettem a gyermekek zenei nevelésére, a zenei ismeretterjesztésre is. Létrehoztam a Ritmuskuckó zenei előadás-sorozatot, amely az ütőhangszerek megismertetését tűzte ki célul. Doktori disszertációmat pedig a hat-nyolc éves gyermekek ritmikai készségfejlődéséről és fejlesztési lehetőségeiről írtam. A tanulás és tudásmegosztás új színtereit keresve a szakma képviselőire is igyekeztem gondolni: 2019-ben megszerveztem Szegeden a Dél-alföldi Ütőhangszeres Szakmai Nap és Konferenciát (DUSZK), mely 2023-ban már harmadik alkalommal fogadta az érdeklődőket. A neveléstudományi vizsgálatokon túl az ütőhangszerek történeti kutatásával is szívesen foglalkozom. Az ütőhangszerek kialakulásával és fejlődéstörténetével elenyésző számú hazai szakirodalom foglalkozik, ezért célul tűztem ki, hogy magyar nyelvű kiadványokat készítek az ütőhangszerek történetéről. A Magyar Művészeti Akadémia hároméves ösztöndíjprogramja támogatásával hiánypótló kiadványsorozatot készítettem Ritmus füzetek címmel, melynek első öt kötete a ritmikai készségekkel, valamint négy dallamjátszó ütőhangszer (xilofon, marimba, vibrafon, harangjáték) történetével foglalkozik. Az elkövetkező években további füzetek elkészítését tervezem, amelyek sorozatot alkotva reményeim szerint sikerrel hozzájárulhatnak majd az ütőhangszerek mélyebb és szélesebb körű megismeréséhez.
Kapcsolódó rendezvények
„Afrikai hangok Közép-Amerikából” – A marimba fejlődéstörténete