Horváth Márk

Horváth Márk

színművész, bábszínművész, díszlet- és bábkészítő

Báb és szakralitás – a szakrális színház ontológiája

2017-ben diplomáztam a Színház- és Filmművészeti Egyetemen színművészként. 2022-ben asztalosvégzettséget is szereztem, hogy tervezői és kivitelezői munkáimat végezhessem. Szabadúszó színművészként díszlet- és bábkészítéssel, valamint -tervezéssel is foglalkozom. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem megbízott óraadó tanára vagyok, az egyetemen bábkészítő műhelyt üzemeltetek. Az ösztöndíjprogram keretében a szakrális színház ontológiáját kutattam, korábbi elméleti munkámat folytatva. A szakralitásban felfedezett mimetikus és animatív rítusok elemzésével tártam fel a liturgikus és a bábszínházi absztrakció kapcsolatát. Az animáció és a hit közös elemeit szintetizálva egyéni szemléletmódot alkottam. Az ösztöndíjprogram alatt megvalósítottam egyszemélyes moralitásdráma-előadásomat, ezzel zártam le a korábban megkezdett szakrális színházi trilógiámat. Az Akárki című, egyszemélyes produkció organikus módon ötvözi a moralitásdrámát, a néptáncot, a színházat és a bábszínházat, így egy önmagában is jelentést hordozó, szakrális élményt nyújt közel egyórás játékideje alatt. Tanulmányok és esszék formájában megjelentettem téziseimet és szellemtörténeti meglátásaimat a liturgikus animációval kapcsolatban. Elméletem szerint a közös megegyezés és a hit a motorja mindkét akciónak, mindazonáltal elfogadom, hogy dogmatikus szempontból más a célja a liturgiának és a színháznak. Épp ezért alakítottam ki a „koherens tárgyi rendszerek” elméletét, amelyben a liturgikus absztrakció könnyen rokonítható a bábszínházi elvonatkoztatással. Több tudományág bevonásával és tanulmányozásával támasztottam alá meglátásaimat: a művészettörténet, az etnográfia és a liturgiatörténet kutatói által megfogalmazott definíciókat közvetlenül alkalmaztam a színházi akciók, valamint a színházi esemény és a néző viszonyának leírására. Így ötvözni tudtam a tárgyi rendszerek elméletében az Andachtsbild-képtípus, a kontempláció, a devóciós rítus, az átmeneti rítusok, valamint a szakramentális dimenzió terminusokat. 2022-ben elindítottam a Collectio Abstractionis YouTube-csatornát, hogy podcasttartalmakkal beszéljek a színházelméletről, szakralitásról. Ez a formátum egyedülálló, hiszen színházelméleti csatorna nem üzemel még a videómegosztón.

Kapcsolódó rendezvények

Lábunkat az útra igazítjuk Passiójáték-részlet és kerekasztal-beszélgetés a színházi szakralitásról

Lábunkat az útra igazítjuk Passiójáték-részlet és kerekasztal-beszélgetés a színházi szakralitásról

A szakrális színház genealógiája egy bábművész szemével

A szakrális színház genealógiája egy bábművész szemével