Topolánszky Tamás Yvan

Topolánszky Tamás Yvan

rendező

„Optimizmus helyett reményteli pesszimizmus”

Topolánszky Tamás Yvan filmes, művészi érdeklődését nagymamájának tulajdonítja, aki unokájához hasonlóan az Iparművészeti Egyetem hallgatója volt mintegy 60 évvel korábban. Topolánszky 2015-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen média design szakon Szirtes János, Csáki László és Fazakas Péter osztályában. Diplomamunkája a DVNA című ún. „fake-trailer”, azaz hamis előzetes lett, melyben drámai képsorok mutatják be az elnéptelenedett fővárost, valamint annak szörnyű sebhelyét, a víz nélküli üres medret: a kiszáradt Dunát.

Első rövidfilmje a 2014-ben bemutatott Levél Istenhez egy mexikói népmese magyar környezetbe ágyazva. A film számos nemzetközi díjat nyert el, később pedig az HBO vásárolta meg a vetítési jogokat Európa 11 országára.

Topolánszky Tamás és felesége, Sümeghy Claudia producer 2016-ban alapították közös filmgyártócégüket, a JUNO11-et, mely azóta meghatározó alkotóműhelye a hazai nagyjátékfilmeknek és dokumentumfilmeknek, 2022 óta pedig forgalmazóként is jelen vannak a hazai mozifilmes, illetve streaming piacon. Krédójuk az olyan lélekemelő filmek készítése és forgalmazása, melyek „minden érzékenységi szinten befogadhatóak”, azaz olyan értékes üzenettel bírnak, amelyek a lehető legszélesebb körben képesek hatni, és amelyek jelentőségteljes diskurzusokat képesek elindítani.

Topolánszky Tamás első nagyjátékfilmje a 2019-ben bemutatott CURTIZ, mely minden idők legsikeresebb magyar filmrendezőjének, Kertész Mihálynak azon életszakaszát mutatja be, amikor élete főművét, a Casablancát rendezte. Az angol nyelvű életrajzi dráma elnyerte a montréali filmfesztivál fődíját, majd később a Netflix megvásárolta a forgalmazási jogokat a világ minden országára.

Topolánszky Tamás 2021-ben nyerte el a Magyar Művészeti Akadémia művészeti ösztöndíját film- és fotóművészet szekcióban. A hároméves munka során a DVNA munkacímű sorozatterv fejlesztésének stációit vállalta bemutatni olyan alkotók számára, akik most lépnek a pályára, és még nem rendelkeznek kellő információval a fejlesztés és a pályázati útvesztők területén.

A DVNA című poszt apokaliptikus sci-fi elsődleges művészeti célja, hogy izgalmas és szórakoztató produktumként, köntörfalazás nélkül beszéljen a jelenben élő generációk által előidézett, drasztikus környezeti és gazdasági változásokról, melyeket majd a jövő generációi lesznek kénytelenek elszenvedni.

Kapcsolódó rendezvények

Nem véletlenül írtam egy könyvet!

Nem véletlenül írtam egy könyvet!